mobile-menu
Інформаційні буклети

Ваші права під час вагітності та пологів

ПЕРІОД: ВАГІТНІСТЬ

Права, які можуть бути порушені у цей період:


Право на найвищий досяжний рівень здоров'я

Приклади порушень
Надання рекомендацій, проведення медичних втручань, що не відповідають доказовій медицині та сучасним протоколам. Відмова у наданні медичної послуги, передбаченої, зокрема, пакетом НСЗУ або відмова у наданні послуги без її оплати, хоча вона передбачена пакетом НСЗУ.

Як можна діяти в момент порушення
Якщо це не питання рятування життя тут і зараз, ви можете звернутись до іншого фахівця за консультацією.

Право на рівність, свободу від дискримінації та рівний доступ до допомоги

Приклади порушень
Дискримінація у доступі до медичних послуг жінок з уразливих груп (хворі на ВІЛ, гепатит та інші хронічні хвороби, жінки-ромки), відмова у обслуговуванні або вимога оплати за послуги, передбачені пакетом НСЗУ.

Як можна діяти в момент порушення
Ви можете звернутись зі скаргою до керівника цього медичного закладу, а також подзвонити на гарячу лінію НСЗУ 16-77

Право на шанобливе і поважне ставлення

Приклади порушень
Використання психологічного тиску, як методу примусу жінки до виконання тих чи інших настанов,голослівне звинувачення у наслідках для здоров’я дитини замість пояснення зв’язку.

Як можна діяти в момент порушення
Ви можете звернутись до медичного працівника з проханням припинити психологічний тиск, нагадати про його неприйнятність та попросити надати пояснення, що базуються на матеріалах доказової медицини.

Право на приватність і конфіденційність

Приклади порушень
Присутність сторонніх людей, чия роль не повідомлена, необґрунтована та не узгоджена з жінкою, під час оглядів, обговорення результатів досліджень, надання рекомендацій. Голосне обговорення персональної медичної інформації у присутності сторонніх.

Як можна діяти в момент порушення
Вимагайте від вашого лікаря пояснень щодо присутності сторонніх, якщо їх присутність є для вас неприйнятною - повідомте про це та ввічливо попросіть їх залишити приміщення, де йде прийом.

Право на інформацію, інформовану згоду та повагу до вибору

Приклади порушень
Ненадання інформації про рекомендовані втручання, дослідження, відсутність зрозумілого тлумачення результатів досліджень, ненадання правдивої інформації про стан здоров’я жінки чи дитини.

Як можна діяти в момент порушення
Ставити питання, щоб отримати зрозумілу відповідь, у випадку потреби ви можете звернутися до іншого фахівця за консультацією (зокрема, щодо тлумачення діагнозів та результатів досліджень).

У всіх вище перерахованих випадках порушень, якщо проблема не була усунена, порушення ваших прав продовжувалося після спроб його припинити, ви можете звернутись зі скаргою до головного лікаря медзакладу, зателефонувати на гарячу лінію НСЗУ 16-77 та залишити там скаргу. Також ви можете змінити фахівця, який/яка веде вашу вагітність.


ПЕРІОД: ПОЛОГИ

Права, які можуть бути порушені у цей період:


Право на найвищий досяжний рівень здоров'я

Приклади порушень
Проведення медичних втручань, що не відповідають доказовій медицині та сучасним протоколам(амніотомія (прокол плідного міхура) та епізіотомія (розтин промежини) без показань, використання заборонених методів (прийом Кристеллера - тиск на живіт).

Як можна діяти в момент порушення
Найкраще мати підготовленого партнера(ку) в пологах, ввічливо задавати питання щодо втручань, що не є зрозумілими. Від початку зазначити, щодо яких втручань ви категорично проти, якщо тільки не виникає ризик для вашого життя або життя дитини.

Право на рівність, свободу від дискримінації та рівний доступ до допомоги

Приклади порушень
Упереджене ставлення до жінок з хронічними захворюваннями (ВІЛ, гепатит тощо), відмова у наданні послуг, обмеження у можливостях вибору жінок з інвалідністю, гірше ставлення до жінок з певних соціальних груп (жінки-ромки, багатодітні, сурогатні матері та інші).

Як можна діяти в момент порушення
Ви можете наголосити на своєму праві на рівне надання послуг і вимагати їх надання, якщо є можливість, зателефонувати на ГЛ НСЗУ 1677.

Право на шанобливе і поважне ставлення

Приклади порушень
Підвищення голосу медичними працівниками, лайка, психологічний тиск, звинувачення жінки у негативних наслідках для здоров’я і життя дитини.

Як можна діяти в момент порушення
Попросити припинити. Якщо конфлікт триває, попросити змінити фахівця.
Право на приватність і конфіденційність

Приклади порушень
Присутність сторонніх осіб під час пологів (студентів, інтернів), якщо їх роль не пояснена та не отримана згода від жінки на їхню присутність, відкриті двері в пологову залу, голосне обговорення особистої медичної інформації жінки.

Як можна діяти в момент порушення
Вимагайте від вашого лікаря пояснень щодо присутності сторонніх, якщо їх присутність є для вас неприйнятною - повідомте про це та ввічливо попросіть їх залишити приміщення.

Право на інформацію, інформовану згоду та повагу до вибору

Приклади порушень
Ненадання інформації про рекомендовані втручання, проведення втручань без повідомлення та згоди жінки, ненадання правдивої інформації про стан здоров’я жінки чи дитини, підписання інформаційної згоди до проведення втручань (пропозиція підписати всі бланки разом ще на приймальному відділенні пологового будинку - поширена практика).

Як можна діяти в момент порушення
Просіть пояснити не зрозумілі вам втручання та їх доцільність саме у вашій ситуації. Не підписуйте інформаційні згоди заздалегідь.

Право на свободу від шкоди, насильства та не шанобливого ставлення

Приклади порушень
Фізичне насильство (прив’язування, ляпаси, тримання рук та ніг, прийом Кристеллера), психологічне насильство (лайка, звинувачення, образи, зверхнє ставлення, ставлення до жінки як до об’єкту маніпуляцій з метою її розродження, а не живої людини), необгрунтовані медичні втручання.

Як можна діяти в момент порушення
Найкраще рішення - мати підготовленого партнера в пологах.

Право на автономію, самовизначення та свободу від утримання

Приклади порушень
Обмеження жінки у виборі позиції в пологах, погодитись чи відмовитись від медичних втручань (за релігійними та іншими мотивами), примусове утримання жінок з дітьми в медичному закладі, поки не виконають якісь вимоги (оплата послуг, вакцинація та інші).

Як можна діяти в момент порушення
Наполягати на своєму праві вибору позиції в пологах, праві погодитись чи відмовитись від медичних втручань. Наполягати на запрошенні головного лікаря/ще одного фахівця.

У всіх вище перерахованих випадках порушень, якщо проблема не була усунена, порушення ваших прав продовжувалося після спроб його припинити, ви можете звернутись зі скаргою до головного лікаря медзакладу, зателефонувати на гарячу лінію НСЗУ 16-77 та залишити там скаргу. У випадку нерозв’язуваного конфлікту ви можете змінити лікаря, що веде пологи, на іншого з переліку чергуючих лікарів.


ПЕРІОД: ПІСЛЯПОЛОГОВИЙ


Права, які можуть бути порушені у цей період:

Право на інформацію, інформовану згоду та повагу до вибору

Приклади порушень
Ненадання потрібної інформації про втручання, що рекомендуються, ненадання інформації про налагодження грудного вигодовування або надання її у недостатній формі, недопуск зовнішніх фахівців з грудного вигодовування до жінок.

Як можна діяти в момент порушення
Просіть пояснити не зрозумілі вам втручання та їх доцільність саме у вашій ситуації. Не підписуйте інформаційні згоди заздалегідь.

Право на свободу від шкоди, насильства та не шанобливого ставлення

Приклади порушень
Проведення «болісного розціджування» грудей жінки

Як можна діяти в момент порушення
Відмовитись від послуг медичного персоналу неналежної якості, звернутися засобами онлайн зв’язку до зовнішнього фахівця з грудного вигодовування, запросити фахівця у пологовий будинок.

Право на автономію, самовизначення та свободу від утримання

Приклади порушень
Примусове утримання жінок з дітьми в медичному закладі, доки не виконають якісь вимоги (оплата послуг, вакцинація, флюорографія всіх членів родини та ін.)

Як можна діяти в момент порушення
Виклик поліції, повідомлення про злочин - незаконне утримання людини.

У всіх вище перерахованих випадках порушень, якщо проблема не була усунена, порушення ваших прав продовжувалося після спроб його припинити, ви можете звернутись зі скаргою до головного лікаря медзакладу, департаментів охорони здоров’я, органів місцевої влади, МОЗ, зателефонувати на гарячу лінію НСЗУ 16-77. У випадку нерозв’язуваного конфлікту ви можете просити заввідділення, головного лікаря змінити лікаря, який вас лікує.